Preload (rolling bearing)
Um bei einer Lagerung durch Wälzlager die Steifigkeit oder Laufgenauigkeit zu erhöhen, benötigt man bei verschiedenen Anwendungen ein negatives Betriebsspiel. D. h. es wird bei den Lagern eine Vorspannung angestrebt. Je nach Lagerart wird zwischen axialer und radialer Vorspannung unterschieden. Axial-Zylinderrollenlager und Axial- Kugellager können nur axial vorgespannt werden. Zylinderrollenlager können aufgrund Ihrer Konstruktion nur radial vorgespannt werden. Einreihige Schrägkugellager und Kegelrollenlager werden häufig mit einem oder mehreren Lagern als Sätze verbaut und werden auch vorgespannt. Auch Rillenkugellager mit Lagerluft C3 werden in der Regel axial vorgespannt verbaut.
Preload refers to the axial load applied to the rolling elements in the bearing to ensure that they remain in contact with the raceway under operating conditions and do not exhibit axial movement. Axial preload can be created by tightening a bearing nut to a defined tightening torque. In other applications, springs, washers or spacers are used to maintain a constant axial preload. There are also rolling bearings that are already preloaded, e.g. for angular contact ball bearings in the universal design, the most common variants that can be ordered are a light and a medium preload.
If the bearings are correctly preloaded, greater rigidity is achieved and therefore less elastic deformation in a certain load range than with non-preloaded bearings. Low-noise running is also achieved, as the lower the operating clearance of the bearing, the better the balls or rollers are guided in the unloaded zone. The correct preload is crucial to ensure optimum bearing performance. Too little preload can lead to axial play, while too much preload can lead to excessive friction and premature wear. It is important to consider the requirements of the specific application and follow the bearing manufacturer's advice where appropriate.